Johnny Doesn't Live Here Anymore, 1944, Joe May (Foto: Norwegian Film Institute)

Johnny Doesn't Live Here Anymore (1944)

Studio: King Brothers Productions; Regie: Joe May; Drehbuch: Philip Yordan, John H. Kafka, Alice Means Reeve; Kamera: Ira H. Morgan; Musik: W. Franke Harling; Darsteller: Simone Simon, James Ellison, William Terry, Minna Gombell, Chick Chandler, Alan Dinehart, Gladys Blake, Robert Mitchum. 16mm (von 35mm), sw, 74 min
 
Diese zu Unrecht kaum bekannte Komödie persifliert die Wohnungsnot während des Zweiten Weltkriegs, bedingt durch die Landflucht von Fabrikpersonal. Simone Simon spielt eine Arbeiterin, die bei ihrer Wohnungssuche erkennen muss, dass sie nicht die einzige Person ist, der man einen Schlüssel zu ihrer neuen Bleibe übergeben hat. Bemerkenswert ist ein Kurzauftritt von Robert Mitchum als schläfriger Soldat. Der Film markiert den Endpunkt der langen Karriere von Joe May, der sich danach erfolglos als Besitzer eines Österreichisch-Ungarischen Restaurants in Los Angeles versuchte, unterstützt von Landsleuten wie Billy Wilder und Hedy Lamarr. (H. G.)


Aus dem Katalog zur Retrospektive:

This little known Monogram comedy is a delightful entry in the short cycle of housing shortage comedies inspired by the rush of factory workers to already crowded urban centers during the Second World War. Giving comedic form to period anxieties about single and  empowered women newly entered into the labor force, Johnny Doesn't Live Here Anymore stars Simone Simon as an aircraft factory worker whose arrival in the Big City and prompt displacement from her promised sublet unleashes a dizzying comedy of mistaken identity and errant desire. Johnny Doesn't Live Here Anymore follows Simon as she deftly fends off prowling servicemen and adjusts to her new life, all the while accompanied by a wacky Mel Blanc-voiced gremlin sprinkling pixie dust havoc around her. Remembered today, if at all, for the brief appearance of a youthful Robert Mitchum as a sleepyeyed soldier, the film also marked the sadly ignominious end of Viennese émigré director Joe May's once meteoric but now struggling career. Indeed May abandoned the cinema shortly after to open an ill-fated Austrian-Hungarian restaurant in Los Angeles with backing by fellow émigrés such as Billy Wilder and Hedy Lamarr. (Haden Guest)