Beautiful Things, 2017, Giorgio Ferrero, Federico Biasin © Viennale

Beautiful Things (2017)

Regie: Giorgio Ferrero, Federico Biasin; Darsteller: Van Quattro, Danilo Tribunal, Andrea Pavoni Belli. 93 min
 
Eine hybride Filmfuge, die den exzessiven Hyperkonsum auf diesem überhitzten Planeten über vier Individuen umkreist, die an verschiedenen Stellen der globalen Verwertungsketten auf paradoxe Weise insuläre, ja mönchische Pole inmitten des rasenden Stillstandes markieren. Die Stimmen des Ölarbeiters, des Schiffsingenieurs, des philosophierenden Industrieakustikers im echofreien Studio und des Verbrennungstechnikers mit einer Vergangenheit im Glücksspielgewerbe verbinden sich zum Libretto einer zeitgenössischen Doku-Oper. Am Ende dann ein ratlos-virtuoser Paartanz in der Shoppingmall. In genau diesem Gebäude, räumt Regisseur und Komponist Ferrero ein, erledige er seine eigenen Einkäufe. (S.S.)

In Anwesenheit von Giorgio Ferrero

 
A poetic documentary portrait, with hyper-stylised imagery andsound design, of four men who work, apparently, in complete isolation and silence. Van tends Texan oil pumpjacks, Danilo minds a huge cargo ship, Andrea works in an echo-less product-testing chamber, and Vito manages a waste-to-energy burning plant. They are contrasted with a modern couple who are typical, heedless consumers. It has become a trend in contemporary documentary cinema to inquire into the strange "life cycle" of consumerist objects – especially at a time when cultural philosophy has turned its attention to the concept of the "anthropocene" or the measurable time-span of human impact on the earth's natural systems, an epoch that may be approaching its apocalyptic end. Building audiovisual motifs that gradually interweave the daily sensations and musings of its lonely men, Ferrero eventually draws a much wider, global picture: a strange, disquieting, perverse economy of production, exhaustion, destruction and waste, a cycle that begins over and over again without reason or vision beyond immediate, ephemeral gratification. Beautiful Things looks for unexpected traces of soulfulness inside this infernal machine. (Adrian Martin) 

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