University Courses

Working in cooperation with Austria's universities, the Film Museum regularly hosts and organizes academic courses and seminars.
 
Since 2003, the Film Museum organizes a yearly four-day course as part of the curriculum of Theatre, Film and Media Studies at the University of Vienna. These seminars have taken place under the following titles:

Summer 2019: film.raum.labor (Markus Maicher: Fakultät für Architektur und Raumplanung, TU Wien)
Summer 2019: Filminstitutionen und die Quellen zur Filmgeschichte (Paolo Caneppele: Film und Medienwissenschaft - Universität Udine, Nebenstelle Gorizia)
Summer 2019: Gehen Sie bitte weiter, es gibt hier nichts zu sehen! Kuratorisch arbeiten mit Film (Katharina Müller & Team: Michael Loebenstein, Jurij Meden, Paolo Caneppele)
Summer 2019: Archive des Alltags. Spuren hinterlassen, verwischen und erfinden. Es ist besser sich selbst zu archivieren, als archiviert zu werden (Paolo Caneppele & Raoul Schmidt - Kunstuniversität Linz)
Summer 2019: Filmgeschichte: Die Utopie Film (Alexander Horwath - Institut für Film und Fernsehen, Filmakademie Wien)
Summer 2019: Amateurinnen*: KDM x Filmmuseum (Constanze Ruhm & Katharina Müller, Stefanie Zingl - Akademie der bildenden Künste Wien) (Project cooperation)
Summer 2019: Operate: Das Performative am analogen Film (Siegfried A. Fruhauf - Kunstuniversität Linz) (Projektkooperation)
Winter 2018/19: Realismus und Protest (Georg Wasner)
Winter 2018/19: Film Preservation als dissiminatives Netzwerk (Katharina Müller | Siegfried Fruhauf)
Winter 2018/19: Filmgeschichte: die Utopie Film (Alexander Horwath, Institut für Film und Fernsehen - Filmakademie Wien)
Summer 2018: Geschichte(n) des Kinos (Alejandro Bachmann)
Summer 2018:  Filmgeschichte: die Utopie Film (Alexander Horwath, Institut für Film und Fernsehen - Filmakademie Wien)
Winter 2016/17: Kino - Museum - Klassenzimmer: Bildende Potenziale des Films an 3 Orten (Alejandro Bachmann)
Winter 2017/18: Film als Raumkunst (Alejandro Bachmann)
Summer 2016: Film I Vermittlung - Variationen des Übersetzens (Alejandro Bachmann)
Summer 2016: Christian Petzold: Gespenster-Kino (Ralph Eue und Christian Petzold)
Summer 2016: Pathos der Militanz. Jean Luc Godard nach 1968 (Lena Stölzl)
Summer 2016: Let my people go. Filmische Konstruktionen von Gemeinschaft, Diaspora und Widerstand (Tobias Hering)
Winter 2015/16: Film | Museum | Geschichte – Kritische Archäologie der Bilder (Alejandro Bachmann)
Summer 2015: Dokumentarfilm als Spekulation (Joachim Schätz, Georg Wasner)
Summer 2015: Gegenwart von Geschichte – Politiken der Behexung Josephy Losey, Nicholas Ray und Orson Welles zwischen Hollywood und Europa (Joachim Schätz)
Summer 2015: Film Curatorship I/II: Film Erzeugung. Programmieren und Verwenden (Alejandro Bachmann)
Winter 2014/15: Film Curatorship II/II: Film Material. Bewahren und Bewegen (Alejandro Bachmann, Alexander Horwath)
Winter 2014/15: Seconds of Eternity: The Films of Gregory J. Markopoulos (Randy Sterling Hunter)
Summer 2014: Film Curatorship I/II: Film Erzeugung. Programmieren und Verwenden (Alejandro Bachmann, Alexander Horwath)
Winter 2013/14: Film Curatorship I/II: Film Material. Bewahren und Bewegen (Alejandro Bachmann, Alexander Horwath)
Summer 2013: Ästhetik und Poetik – Forschungsseminar. Hanns Eisler und Bertolt Brecht: Filmmusik, Theater, Texte (Monika Meister, Daniela Pillgrab)
Summer 2013: Film Curatorship II/II: Film Erzeugung. Programmieren und Verwenden (Alejandro Bachmann, Alexander Horwath)
Summer 2013: Verhandlungen des Subjekts – Dominik Graf (Ralph Eue)
Winter 2012/13: Film Curatorship I/II: Film Material. Bewahren und Bewegen (Alejandro Bachmann, Alexander Horwath)
Summer 2012: Film Curatorship II/II: Film Erzeugung. Programmieren und Verwenden (Alejandro Bachmann, Alexander Horwath)
Winter 2011/12: Film Curatorship I/II: Film Material. Bewahren und Bewegen (Alejandro Bachmann, Alexander Horwath)
Winter 2010/11: D.W. Griffith, Film History and Curatorship (Paolo Cherchi Usai)
Winter 2009/10: Film Curatorship (Alexander Horwath)
Winter 2008/09: Stoffwechsel. Dokumentarisches Arbeiten – poetische Wirklichkeit und die Wirklichkeit der Kino-Erfahrung (Michael Loebenstein, Georg Wasner)
Winter 2007/08: Aus dem Reich der Toten – Zweimal leben mit Film (Alexander Horwath)
Winter 2006/07: Film (im) Museum, Ereignis Film, Artefakt Film (Alexander Horwath)
Winter 2005/06: Independent Film. 'Unabhängiges' Kino und Filmdenken (Alexander Horwath)
Winter 2004/05: Movie Mutations (Alexander Horwath)
Winter 2003/04: The Material Ghost (Alexander Horwath)
 
From 2004 to 2007 the Film Museum co-organized a series of 40 academic lectures entitled Film and Cinema in collaboration with the Department of Cultural Management and Cultural Studies (Vienna University of Music and Dramatic Arts), the Department of Theatre, Film and Media Studies (University of Vienna) and the Department of Contemporary History(University of Vienna). The series focussed on the status of archives and film materials and demonstrated exemplary methods of working with and analysing original film artefacts.