Premières solitudes (Young Solitude), 2018, Claire Simon © Viennale

Premières solitudes (Young Solitude) (2018)

Regie: Claire Simon; Darsteller: Tessa, Anais, Catia. 100 min
 
Die gescheiterten Ehen, das Versagen der Eltern als eigene schwere Hypothek, Sprachlosigkeit im engsten Umfeld und gehörig Angst vor Zukunft und Einsamkeit. Man glaubt zu wissen, wer man sein möchte, aber wird man später dann auch so sein können? "Ist doch normal mit 17", ließe sich vorschnell einwenden. Junge Menschen einer Gymnasialklasse aus dem Pariser Vorort Ivry, vor der Kamera mit behendem Ernst und distanzierter Zärtlichkeit wie zum ersten Mal miteinander ins Gespräch gebracht von der gelernten Anthropologin Simon: "Ich filme interagierende Menschen, aber anders als meine Kollegen denke ich dabei an Scorsese, Godard und Hitchcock." (S. S.)
 
 In Anwesenheit von Claire Simon


Claire Simon's new documentary focuses on a small group of students from the Lycée Romain Rolland, which is located in a suburb of Paris. Coming from different backgrounds, with parents of diverse origins, these kids (mostly girls) form a sensitive, respectful, multi-racial ensemble. Simon privileges the long take in order to record conversations among two or three people, paying attention to their bodies and words, their manners and gestures, their insecurities and vacillations. In this generational portrait, Simon elicits an impressive level of confidence, intimacy and openness from the teenagers, making the spectator curious about the negotiations and agreements made between them and her. While the conversations in Premières solitudes veer toward a quite diverse range of themes (from discomfort with the body, to a discussion of La La Land), the complete absence of certain typically teenage subjects is surprising – no mention of parties, drugs or sex, for instance. On the other hand, the references to parents, the home environment, the difficulty of communication, the sense of loneliness, and anxiety about the future are ever present, constituting the veritable core of the film. (Cristina Álvarez López)

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