Alles ist gut (All Good), 2018, Eva Trobisch © Viennale

Alles ist gut (All Good) (2018)

Regie: Eva Trobisch; Darsteller: Aenne Schwarz, Andreas Döhler, Hans Löw. 93 min
 
In ihrer Abschlussarbeit lotet Trobisch kompromisslos die Folgen einer Vergewaltigung aus. Das Opfer nämlich will kein Opfer sein, sondern weiterhin gestandene, starke, berufstätige Frau, die sie ist, bleiben. Janne will also die erlittene Gewalttat "nicht zum Problem werden lassen" und wendet eine Verdrängungsstrategie an, die sich zunehmend als wenig praktikabel erweist – und deren Rigidität sich geradezu körperlich auf die Zuschauer(in) überträgt. Dann stellen sich Gedanken ein: über die möglichen Zusammenhänge zwischen Schweigen und Gewalt in einem ökonomisch kontextualisierten Geschlechterverhältnis. (A. S.)
 
In Anwesenheit von Eva Trobisch, Aenne Schwarz und Hans Löw


Eva Trobisch's debut feature, Alles ist gut, is a fiction made ofpainful silences, of awkward gestures, pangs of agony that flicker ona young woman's face, only to be quickly subsumed into anappeasing mask – until she can't take it anymore. Tightly scripted byTrobisch, and flawlessly acted by Aenne Schwarz in the title role, thefilm shows thirty-something woman, Janne, in a loving relationship,though the small press she runs with her boyfriend, Piet, facesbankruptcy. One day Janne goes to a school reunion in another townand, after a bucolic night, offers her former boss's brother-in-law,Martin, to crash at her place. Underlined by the script's flintydialogue and naturalist form, what follows is a mortifying cat-andmousescene, in which the line between jokes and violence getsirreparably crossed. We witness the entrapment of Janne's self-denialand effusiveness, after she turns a blind eye to having Martin as coworkerat her new job. Rage takes possession of her, like cancer. Herbody hostage, she lashes out when trauma exposes every socialfrailty and fault. As in a Sartrean play, neither those she loves nor fatewill show an easy way out. (Ela Bittencourt)  

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