Lime Kiln Club Field Day, 1913, Edwin Middleton, T. Hayes Hunter, Sam Corker Jr. (Foto: Museum of Modern Art)

Lime Kiln Club Field Day (1913)

Regie: Edwin Middleton, T. Hayes Hunter, Sam Corker Jr.; Darsteller: Bert Williams, Odessa Warren Grey, Sam Lucas, Sam Corker Jr., Abbie Mitchell. 35mm, sw, ca. 62 min
 
In einer schwierigen Zeit der Rassentrennung versammelte sich im Herbst 1913 eine brillante Riege schwarzer Darsteller/innen unter der Führung des berühmten karibisch-amerikanischen Entertainers Bert Williams (1874–1922) in der Bronx, um einen abendfüllenden Spielfilm zu machen. Nachdem über eine Stunde Filmmaterial gedreht war, wurde das Projekt von den weißen Produzenten abgebrochen und geriet in Vergessenheit. Bis in der Biograph Studio Collection des New Yorker MoMA sieben Rollen unbeschrifteten und ungeordneten Materials entdeckt wurden, die das früheste überlebende Spielfilmprojekt mit schwarzer Besetzung darstellen: Mit archivarischer Sorgfalt zusammengestellt, feierte Lime Kiln Club Field Day 2014 Premiere. An Originalschauplätzen in New York und New Jersey gedreht, handelt diese Komödie von Williams' Bemühungen, die Gunst einer örtlichen Schönheit zu erringen: Unter den vielen Höhepunkten sind ein zweiminütiges Vortanzen und eine gewagte Zuneigungsbekundung der Hauptdarsteller.
 
Am Klavier: Elaine Loebenstein
 
Restored by the Museum of Modern Art with support from The Lillian Gish Fund for Film Preservation
 
 
Story from the archive: In the fall of 1913, a pioneering cast of African-American performers led by the famed Caribbean-American entertainer Bert Williams (1874–1922) gathered in the Bronx to make a feature-length motion picture. After shooting well over an hour of film, the project was abandoned by its white producers, who packed the footage away in unmarked cans, leaving no written record of its existence. The seven reels that resulted from this initiative were among a cache of nine hundred Biograph negatives taken from the bankrupt studio's vaults in 1938 by Iris Barry, MoMA's founding film curator. After restoring the readily identifiable films over the next thirty years, the Department of Film eventually discovered the unknown and unedited footage from the Williams film. After identifying and organizing the fictional and factual elements of the material, the Museum premiered its Lime Kiln Club Field Day archival assembly in 2014. Its singular imagery is a testament to the achievements of a little-known community of performers and serves as an example of how interracial collaboration might have developed much sooner in the history of American film. 

Spieltermine: