The Half-Breed, 1916, Allan Dwan (Foto: Cinémathèque française)

The Half-Breed (1916)

Regie: Allan Dwan; Drehbuch: Anita Loos nach In The Carquinez Woods von Bret Harte; Kamera: Victor Fleming; Darsteller: Douglas Fairbanks, Alma Reuben, Sam De Grasse, Tom Wilson, Frank Brownlee, Jewel Carmen. 35mm, sw, ca. 73 min
 
Davor:
Filme von Georges Méliès (1897–1906) DCP (von 35mm), Farbe, 53 min
Die Filme im Detail: Après le bal, le tub (1897) 1 min / L'Illusionniste fin de siècle (1899) 1 min 30  / La Chrysalide et le papillon d'or (1900) 2 min 30 / Le Royaume des fées (1903) 17 min / Le Merveilleux éventail vivant (1904) 5 min / Le Raid de Paris-Monte-Carlo en automobile (1905) 11 min / Le Bourreau turc (1904) 3 min / La Fée carabosse (1906) 12 min
 
Allan Dwans einflussreicher Western The Half-Breed handelt vom Wettkampf eines Indianers (der angehende Superstar Douglas Fairbanks) mit dem örtlichen Sheriff um die Pfarrerstochter. Der Film überlebte nur in unvollständigen Kopien, die längste Version hatte Henri Langlois in der Sammlung der Cinémathèque française bewahrt. 2013 konnte mit zusätzlichem Material der Library of Congress in Kooperation mit dem San Francisco Silent Film Festival die komplette Premierenfassung rekonstruiert werden. Im selben Jahr restaurierte die Cinémathèque française mit der Éclair Group die in handgemalten Farben schillernden Kurzfilme von Pionier Georges Méliès auf der Basis von privaten Sammlerkopien und der von Madeleine Malthête-Méliès großzügigerweise gespendeten Nitratkopien von Méliès selbst.
 
In Anwesenheit von Émilie Cauquy (Cinémathèque française)
 
Am Klavier: Elaine Loebenstein
 
Courtesy of Cinémathèque française
 
 
This new restoration of The Half-Breed, carried out in 2013 as a collaborative project between the Cinémathèque française and the San Francisco Silent Film Festival, recombined elements from the Library of Congress (from the infamous 1978 Dawson City swimming pool find), Lobster films and the Cinémathèque française. The 1965 Langlois print provided most of the shots while the Library of Congress print procured the original intertitles. The result is the most complete reconstruction possible of the original version of The Half-Breed, screened for the first time on July 30, 1916. The films by Georges Méliès come from private collections and those of Madeleine Malthête-Méliès, who had the generosity to donate his nitrate prints. The hand-painted films were restored by Cinémathèque française in 2013 together with the Éclair Group.

Spieltermine: