Crime Wave, 1954, André De Toth

Double Feature

Crime Wave (1954)

Studio: Warner Bros. (WB); Regie: André De Toth; Drehbuch: Crane Wilbur, Bernard Gordon, Richard Wormser, John Hawkins, Ward Hawkins; Kamera: Bert Glennon; Musik: David Buttolph; Darsteller: Sterling Hayden, Gene Nelson, Phyllis Kirk, Ted de Corsia, Charles Buchinsky (Bronson), Jay Novello, Nedrick Young. 16mm (von 35mm), sw, 74 min*

Plunder Road (1957)

Studio: 20th Century Fox (Fox); Regie: Hubert Cornfield; Drehbuch: Steven Ritch, Jack Charney; Kamera: Ernest Haller; Musik: Irving Gertz; Darsteller: Gene Raymond, Jeanne Cooper, Wayne Morris, Elisha Cook Jr., Stafford Repp, Steven Ritch, Nora Hayden. 35mm, sw, 72 min**
 
Crime Wave: Nach einem missglückten Überfall erpresst eine Bande ein ehemaliges Mitglied, das längst reformiert und glücklich verheiratet ist. Die Gangster verstecken sich in seinem Haus, dann zwingen sie ihn, mit seiner Frau als Geisel, als Fluchtfahrer bei ihrem nächsten Banküberfall mitzumachen. Ein makellos mitleidloses B-Picture-Meisterstück, tiefschwarz in Pessimismus und Szenerie: Fast alle Szenen spielen bei Nacht. André De Toth, in Österreich-Ungarn geborener Auteur unprätentiöser Hollywood-Genreperlen, inszeniert im realistischen Noir-Stil, verleiht der Action aber mit expressionistischen Effekten (s)einen unverwechselbaren paranoiden Drall. Plunder Road – inszeniert vom in Paris aufgewachsenen Godard- und Chabrol-Freund Hubert Cornfield, der seinen Low-Budget-Filmen der 1950er ein europäisch anmutendes Flair verlieh – zeigt zudem den Einfluss der Formalismen von Jean-Pierre Melville, etwa bei der bemerkenswert langen Eröffnungssequenz, einem geschickt choreographierten Zugüberfall durch maskierte Banditen bei strömendem Regen. Kameramann Ernest Haller arbeitet für schwarz-weißes Widescreen und kontrastiert dabei in ironischer Weise traditionelle Noir-Atmosphäre mit Americana-Popbildern. (C. H./H. G.)
 
*Print courtesy of Harvard Film Archive
**Print courtesy of Svenska filminstitutet


Aus dem Katalog zur Retrospektive:

One of the great Hollywood films by the two-fisted and oneeye Hungarian émigré director André de Toth, Crime Wave is a brisk cops-and-robber caper that exemplifies the lean economy, expressive style and dark sense of embittered injustice shared by his Westerns and crime films of the late 1940s and 1950s. When de Toth rejected Jack Warner's choice of Humphrey Bogart and Ava Gardner as leads, the mogul angrily cut both budget and production schedule in half but reluctantly allowed de Toth to cast Sterling Hayden as the film's anti-hero, a tough cop leaning hard on a parolee who he suspects, almost correctly, of covering for a dangerous band of robbers recently escaped from the pen. Little does Hayden know that the crooks are hiding in plain sight, holed up in the cold water flat of the hapless parolee and his young wife who they hold hostage and force to join a recklessly audacious heist. Master cinematographer Bert Glennon made it possible for de Toth to shoot quite daring, for the time, extended night scenes on location, allowing the film to dramatically extend the neo-realist style popular in post-WW2 crime dramas. (Haden Guest)

Raised in Paris where he befriended Godard and Chabrol, Hubert Cornfield brought a stylized European flair to his lowbudget films of the 1950s. With his taut heist thriller Plunder Road one can also detect a clear influence on the late sangfroid crime films of Jean-Pierre Melville, beginning with an incredible extended  opening sequence, a deftly choreographed freight train robbery by silent masked bandits impervious to the torrential rain that lashes about them. Wasting no precious time, Cornfield's band of world-weary robbers divides the loot into three Los Angeles bound getaway trucks, setting into motion a tense race against luck, each moment on the road fraught with danger. Rarely have routine traffic encounters been so loaded with the tension conveyed by the veteran actors assembled by Cornfield, featuring Thirties musical star Gene Raymond as the team's suave mastermind and the ever-anxious Elisha Cook Jr. as their guilty conscious. Making brilliant use of the black-and-white widescreen, master DP Ernst Haller crisply delineates the action with noir abstraction while using bold Pop imagery of roadside Americana to ironically punctuate the perilous criminal journey. (Haden Guest)

Spieltermine: