Island of Doomed Men, 1940, Charles Barton

Double Feature

The Face Behind the Mask (1941)

Studio: Columbia; Regie: Robert Florey; Drehbuch: Paul Jarrico, Arthur Levinson, Allen Vincent nach dem Theaterstück von Thomas Edward O'Connel; Kamera: Franz Planer; Musik: Sidney Cutner; Darsteller: Peter Lorre, Evelyn Keyes, Don Beddoe, George E. Stone, John Tyrrell, Cy Schindell, Stanley Brown. 35mm, sw, 69 min

Island of Doomed Men (1940)

Studio: Columbia; Regie: Charles Barton; Drehbuch: Robert Hardy Andrews; Kamera: Benjamin H. Kline; Darsteller: Peter Lorre, Rochelle Hudson, Robert Wilcox, Don Beddoe, George E. Stone, Kenneth MacDonald, Charles Middleton. 35mm, sw, 68 min
 
The Face Behind the Mask erzählt von einem Ungarn in den USA, der bei einem Hotelbrand entsetzlich entstellt wird. Niemand will mehr mit ihm zu tun haben. Mit Ausnahme von Kriminellen: Als geschickter Verbrecher macht er Geld, leistet sich eine Maske, um einigermaßen unbeachtet an die Öffentlichkeit zu gehen. Als er sich in eine blinde Frau verliebt, will er ein neues Leben beginnen, doch seine alten Kumpane haben ihn nicht vergessen. Ein B-Picture-Krimi-Meisterwerk mit Peter Lorre, ein großer Film übers Exil und über die festgeschriebenen Rollen-Masken, denen die Emigranten in Hollywood meist nicht entkommen konnten. Lorre war zuvor für Island of Doomed Men in die Rolle des sadistischen Leiters einer abgeschiedenen Strafkolonie geschlüpft. Ein harter Verstoß gegen den Hays Code: Die perversen kriminellen Aktivitäten von Lorres psychopathischem Despoten werden durch suggestive, unauslöschliche Bilder brutaler Gewalt geschildert. Regisseur Charles Barton lässt Lorres ausschweifende Leinwandpräsenz dominieren, was alle anderen Charaktere in die zweite Reihe verbannt (einschließlich Starlet Rochelle Hudson). (C. H./H. G.)


Aus dem Katalog zur Retrospektive:

My favorite Peter Lorre movie, and that's saying a lot (And he's the star too!). It's brisk and unpredictable, always zigzagging from genre to genre. The tale starts out like Kafka's Amerika, with a wide-eyed immigrant, our Lorre, on a liner cruising past the Statue of Liberty, on his way to unforeseeable opportunities in the West. Lorre plays the new American with a succession of acting  styles that permute as rapidly as the film's careening genres, which freely shift the storytelling cadences from coming-of-age narrative to crime film, romantic melodrama fairytale and even revenge legend, all the while defining a nation. It's a B-movie wonder! (Guy Maddin)

Freed from his Fox contract as the popular Mr. Moto, Peter Lorre leapt to Columbia to release his darkest demons into this stand-out performance as the sadistic owner of a remote penal colony off the Florida coast, a white slaver who delights in delivering ruthlessly equal punishment on his prisoner subjects and poor domestic pets, while reserving stranger psycho-sexual torture for his long suffering wife. With Island of Doomed Men Columbia pushed hard against the Hays Code with a seedy and deliberately perverse portrait of criminal injustice embodied by Lorre's twisted despot and highlighted by suggestive yet indelible images of savage violence. Abbott and Costello director Charles Barton gives free reign to Lorre's unhinged screen presence which almost overwhelms the film, relegating all other characters to second tier including Thirties starlet Rochelle Hudson in the difficult role of a fragile Beauty held in the grip of Lorre's suavely menacing Beast. (Haden Guest)
 

Spieltermine: