Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

Österreichisches Filmmuseum Fünfzig Jahre Filmpatenschaft

Links

35mm, s/w, Ton, 99 min DARSTELLER: Joan Crawford, Henry Fonda, Dana Andrews, Ruth Warrick, John Garfield. RESTAURIERTE FASSUNG VON 20TH CENTURY FOX Filmpatenschaft: 5000 Euro ZWEI FILME VON OTTO PREMINGER Fallen Angel (1945) A subtle analysis of shadowy tropes – and a deepening of Preminger’s use of moral ambiguity as a tool of human insight. Linda Darnell, a provocative bombshell caught behind the counter of a small-town California roadside café, is the flame around which the picture’s male moths circle, though the titular fallen angel is later revealed to be tainted drifter Dana Andrews, who comes to town and becomes quickly smitten with her. Knowing that security is the way into Darnell’s tight uniform, Andrews turns on the somber charm and lassoes church organist Alice Faye into matrimony, hoping for a quick divorce and a piece of her inheritance; when Darnell turns up murdered, he becomes the main suspect. As always with Preminger, no character can be summed up in a single word, their introductions offering shorthand traits which will be contradicted during the course of the film. His refusal to draw easy conclusions – his pragmatic curiosity for people – is reflected in his remarkable visual fluidity, the surveying camera constantly moving, shifting dueling points- of-view in order to give them equal weight. Angels fall and rise; as Faye ponders at one point, »Are we to judge?« (FERNANDO F. CROCE) Daisy Kenyon (1947) Daisy Kenyon ist eines der überragenden Noir-Melodramen der Nachkriegszeit: ein feinschattiertes women’s picture über eine Ménage à trois im Zeichen des Zeitenwandels nach der Welt- kriegserfahrung. Joan Crawford spielt eine Modedesignerin, die aus der lässigen Affäre mit einem verheirateten Anwalt in die Arme eines heimgekehrten Soldaten flieht. Dessen ruhiges, auf- rechtes Wesen verspricht eine hoffnungsvollere Beziehungsbasis, doch er hat sein Trauma nicht überwunden. In Premingers gran- dioser Inszenierung werden die Optionen der Gefühle unpartei- isch gewichtet. Ebenso glaubwürdig und vielschichtig sind auch die Abstufung der Charaktere und die Poesie des Dialogs, beide gesättigt mit einer Wahrhaftigkeit, die das Genre auf den Kopf stellt: Romanze in geheimnisvoller, wirklichkeitssatter Distanz (im Moment der Erkenntnis zieht sich die Kamera zurück). Traumfabrik-Star-Autorenkino am Zenit. (CHRISTOPH HUBER) 35mm, s/w, Ton, 97 min DARSTELLER: Dana Andrews, Alice Faye, Linda Darnell, Charles Bickford, John Carradine. RESTAURIERTE FASSUNG VON 20TH CENTURY FOX Filmpatenschaft: 5000 Euro Fünfzig Jahre Filmpatenschaft . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

Seitenübersicht