The Green Fog, 2017, Guy Maddin © Viennale

The Green Fog (2017)

Regie: Guy Maddin, Evan Johnson, Galen Johnson. 63 min
 
Davor:
Accidence (2018) von Guy Maddin, Evan Johnson, Galen Johnson. 10 min
 
The Green Fog: Der grüne Nebel steigt auf aus der Bucht, lässt die Brücke verschwinden und ergießt sich in die Stadt. Den Schauspielern verschlägt es die Sprache. Zwar öffnen und schließen sie die Münder, ihre Sätze aber wurden geraubt – von einem schalkhaften kanadischen Filmkünstler-Trio, das Hollywoodkino und Fernsehserien, die in den Straßen von San Francisco spielen, einer innovativen Bearbeitung unterzieht. Entstanden ist ein Feuerwerk der Montagekunst, ein Bilderstrudel, der um den ikonischsten aller San Francisco-Filme kreist und der den Vertigo-Blick auf Madeleines Haarschnecke, Hitchcocks male gaze, frech erwidert. Davor in Accidence ein Wimmelbild: In einer Einstellung nimmt eine Kamera auf langsamer Rückwärtsfahrt einen Apartment-Block in den Blick, auf dessen schließlich rund 30 Balkonen sich so allerhand ereignet. Dass man nicht weiß, wo zuerst hinschauen und welche der zahlreichen Geschichten verfolgen, ist das künstlerische Prinzip dieses interaktiven Films, der mit jedem Sehen zu einem anderen wird. (A.S.)


A homage to the San Francisco film per excellence, Alfred Hitchcock's Vertigo, built by using footage from hundreds of different films set in this same city – from Hollywood classics to experimental pieces, commercial hits, and TV episodes (don't miss the end credits festival for a powerful dive into high and low culture alike!). Rather than organizing the materials as a poetic city symphony or a conventional documentary, directors Guy Maddin, Evan Johnson and Galen Johnson extract tropes and plot points from Vertigo in order to sketch a narrative that examines how the phantoms of Hitchcock's film permeate everything (including Chuck Norris movies), even if in an uncanny fashion. Watching the mad assemblage executed in The Green Fog, one would think that there's something alien and other-worldly informing the fragmentary resonances, the stuttering dialogues, the wild reworkings, embeddings, repetitions and substitutions executed in this irreverent and hilarious remake of Vertigo. Is it by chance that San Francisco and science fiction share the same initials? What is that green fog slipping through the images? Is it a shade from Vertigo? A trace of contamination? The smoke of weed? (Cristina Álvarez López) 
 
Just as The Green Fog milks its inspiration from Hitchcock's Vertigo, Accidence departs from the basic set-up of Rear Window: gazing voyeuristically into dramas unfolding simultaneously in the rooms of an apartment building. Yet the closer and longer we peer, the stranger everything becomes. Cineastes have long dreamed of movies in which many things would happen at once – and we would be free to look at whatever we choose, hence "making our own film". Accidence both grants that wish and ingeniously frustrates it. It begs to be watched over and over again. (Adrian Martin) 

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